על מועדוני תעופה – שמישהו יעשה קצת סדר בעולם הזה

רובכם ודאי מכירים את הקונספט בגדול – טסים, צוברים נקודות ואפשר אולי אולי להשתמש בהן מתישהו (אם רק נבין איך).
היום, לכל חברת תעופה יש מועדון תעופה ובדיוק כמו שכל עסק אחר שאתם מכירים יכול לשמור רשימת תפוצה של כתובות אימייל ולבנות מועדון לקוחות לשימור לקוחות (Loyalty Program) עם הטבות מיוחדות לחברי המועדון.
חברות תעופה עלו על המודל הזה כבר בשנת 1979. עוד על ההיסטוריה והתפתחות התחום כאן

אני כאן כדי לספר לכם קצת יותר על התכלס.
לכל חברת תעופה יש מועדון תעופה משלה (יש מועדונים שמשרתים מספר חברות). רוב חברות התעופה משתייכות גם לברית תעופה.
כך שבגדול אם יש לכם סטטוס כלשהו במועדון תעופה מסוים אתם זכאים גם להטבות משמעותיות בטיסות בכל החברות של הברית ויותר מזה, ניתן להשתמש בנקודות של מועדון אחד לרכישת טיסה עם חברה אחרת בברית.
נכון להיום קיימות שלוש בריתות תעופה:
1. Star Alliance – מאגדת 27 חברות תעופה
2. SkyTeam – מאגדת 20 חברות תעופה
3. OneWorld – מאגדת 15 חברות תעופה

 

בכל טיסה אפשר לצבור נקודות (לנקודות האלה יש שמות שונים בכל מועדון – נקודות/ מיילים/אוויוס וכו’).
צבירת נקודות מתחלקת לשני סוגים: נקודות למימוש ונקודות לסטטוס (נכון לרוב החברות, אך יש יוצאים מן הכלל). נקודות למימוש הן מטבע פנימי של חברת התעופה, בעזרתן ניתן לקנות מוצרים של החברה – שדרוגים (כמו טיסה במחלקה גבוהה יותר, מושבים מועדפים, הוספת כבודה), כרטיסי בונוס ועוד. לנקודות אלה יש תוקף, בין 18 חודשים ל 36 חודשים מרגע הצבירה בדרך כלל.
נקודות לסטטוס נצברות גם הן בכל טיסה, אך לרוב הן בתוקף רק לשנה אחת (וכך גם הסטטוס). במידה והשגתם סטטוס מדרגה שנייה במועדון מסוים כי צברתם מספיק נקודות לסטטוס באותה השנה, הסטטוס יהיה בתוקף לשנה ויחודש רק אם בשנה הזו תצברו שוב מספיק נקודות כדי לשמור על אותו הסטטוס.

מוטיבציה
אני כותבת את הפוסט הזה בעיקר לנוסעים מזדמנים, שאני מניחה שמהווים את הרוב הגדול של חברי.
לנוסעים מזדמנים שווה להחזיק חבר מועדון ב-3 מועדונים, אחד לכל ברית. ככה שלא משנה עם מי תטוסו, תוכלו לקרדט (פועל נהוג בתחום, לזקוף לזכותכם) את הנקודות מהטיסה לאחד המועדונים.

מדוע כדאי לעשות את זה?
1. יש מועדונים שמתגמלים נוסעים רק על עצם החברות במועדון.
2. אין מה להפסיד – חברות ברוב המועדונים לא עולה כסף. צברתם נקודות – הן שוות כסף. שילמתם בכל מקרה את אותו המחיר שתכננתם לשלם על הטיסה, רק שעכשיו קיבלתם בונוס. אם תשתמשו בו מתישהו – נהדר. לא תשתמשו והנקודות האלה ילכו לפח – לא נורא, הרי גם ככה לא עשיתם שום דבר מיוחד כדי לצבור אותן..
3. ניתן לצבור נקודות למימוש גם בדרכים אחרות שאינן טיסה: רכישות באשראי, קנייה בפורטלי קניות, הזמנת לילות במלונות, השכרת רכב ועוד. זה יכול להיות מאוד משמעותי עבור נוסעים מזדמנים. אמנם הצבירה איטית ונראה שזו רק תוספת קטנה לחשבון בכל פעם, אבל כל הצבירות הקטנות האלה יכולות בסופו של דבר להצטבר למשהו משתלם.
4. אפשר להשיג כרטיסי בונוס ממש זולים – אולי תופתעו כמה מהר תוכלו להתחיל ולהשתמש באותן נקודות שצברתם.
5. אם אתם טסים “מספיק” (זה ממש תלוי במועדון, אבל בואו נסכים שזה לפחות 2 טיסות ארוכות בשנה) תוכלו אפילו להגיע לסטטוס במועדון. סטטוס מקנה הטבות שונות בכל מועדון ולרוב יכלול: קיצור תורים בעזרת עמידה בתורים ייעודיים לצ’ק אין ולבורדינג, צבירה מואצת של נקודות ושימוש במתקנים כמו אותם טרקלינים שכל כך אהבתי בטיסות האחרונות עם ליאור.
פירוט נוסף תמצאו כאן.

דיסקליימר
אם אתם לא מהאנשים שטסים הרבה, למשל, אני, שעד לפני שנה טסתי בין פעם בשנה לפעם בשנתיים, אין למה לרדוף אחרי סטטוס. סטטוס נועד לתגמל אנשים שבאמת טסים הרבה, ברגע שזה קורה, (אם זה יקרה לכם תרגישו) מתחיל להיות אכפת מכל מיני דברים שלנוסעים שטסים פעם בשנה ממש לא משנה. ערכו של סטטוס גבוה תמיד נגזר מהשימוש הפוטנציאלי שלו.
אז נכון, לא כל אחד יכול בקלות להגיע לחוויית טיול כמו שהייתה לי בטיול עם ליאור, ותכלס זה לא נראה לי שזה בהכרח סגנון טיול שמושך את רוב האנשים.
המון מהתגובות שקיבלתי היו בסגנון: אבל למה טסתם כל כך הרבה טיסות? הספקת בכלל לראות משהו? להנות ממקום כלשהו? אני בכלל לא מחפש לבלות את רוב הטיול שלי במטוסים וכו’.

הכל טוב וזה בסדר גמור.
ועדיין(!!) המטרה שלי היא שכל אחד ואחת מכם.ן יתחיל לצבור נקודות ככה שאולי, יום אחד עוד שנתיים שלוש, תשלחו לי הודעות ותספרו שבמקום לשלם על טיסת פנים עוד 250 דולר מהטיול קיבלתם אותה ב50 דולר על היטל דלק ומיסים.
זה אולי לא נראה הרבה ואני לא אלמד אתכם איך לטוס בחינם.
אולי חלק מכם מאוכזב כי זה עדיין מרגיש כמו יותר מידי השקעה,
אבל אני ממש אשמח אם תצליחו להיעזר בידע הזה כדי לטוס יותר חכם.

משהו קטן נוסף – בנוגע לאל על.
אני מניחה שלרובכם יצא לטוס אל על. למרות שהמונטין שלהם לא משהו, השרות עלול להיות על הפנים וצי המטוסים דיי ישן. אבל, יש רוחות של שינוי בחברה – מטוסי הדרימליינר החדשים, סיום השביתות לעת עתה ומי יודע, אולי אנשים שנמצאים בעמדת מקבלי החלטות בחברה יצאו לפנסיה מתישהו ונוכל לראות שיפור משמעותי.
בכל אופן, זוהי חברת הבית של ישראל. ולכן נראה לי ששווה להתייחס אליה.
אחד היתרונות הגדולים באל על הוא שניתן לצבור נקודות למועדון כמעט מכל כרטיס אשראי שקיים בארץ. בנוסף, קיים כרטיס fly card שמאפשר צבירת נקודות מואצת וכן תעריף מוזל לשימוש בנקודות.
אל על לא חברה באף אחת מהבריתות הגדולות, היא כן מאפשרת צבירת נקודות מטיסות של מספר שותפות – קוונטאס, אירו מקסיקו וסאות’ אפריקן איירוויז וכן טיסות שנעשות בcode share.
אם אתם בכל מקרה טסים אל על, עדיף לצבור לשם את הנקודות. בעיקר בעונת החורף יש אפשרויות מימוש ממש מוצלחות ללא מעט יעדים באירופה.
וככה אפשר להרשם למועדון בחינם

לסיכום
ניסיתי להראות לכם למה אני חושבת שכל אחד צריך לצבור נקודות במועדונים. לגבי השימוש בהם, בואו נגדל יחד ואספר לכם את כל מה שאצליח ללמוד בדרך, זה צפוי לקרות עוד במהלך השנה הקרובה.
אשמח מאוד לעדכן אתכם בתהליך. אז בואו נחליט יחד שתתחילו גם אתם, ונמשיך ונתעדכן בהמשך 🙂
אני כמובן לא מתיימרת להיות מומחית בתחום (לפחות לא עדיין). אבל ליאור כן. הוא כותב כבר לפחות 4 שנים ויש המון המון ידע רלוונטי אצלו באתר.

שאלות ותשובות
כמה שאלות שנשאלו בפייסבוק שלי. אם יש לכם עוד, תרגישו חופשי לשאול כאן בתגובות.

אופיר שאל איזה יתרונות יש לסטטוסים נמוכים של מועדוני תעופה?
כמובן שזה תלוי בחברה, אבל בגדול ההטבות הראשונות שניתנות הן: עדיפות בצ’ק אין, עדיפות בבורדינג – כלומר חסכון זמן בתורים, צבירת נקודות מואצת ובחירת מושבים מועדפים לפני הטיסה.
ברוב המועדונים יש 3 דרגות סטטוס מעל דרגת הבסיס, בואו נקרא להם נמוך, בינוני וגבוה.
החל מסטטוס בינוני מתאפשרת לרוב גם כניסה לטרקלינים.
באופן תיאורטי, סביר שבמצב של אובר בוקינג חברת תעופה תעדיף לשדרג חברי במועדון.
נראה לי שהסיכוי לזה נמוך כי גם אם זה יקרה, סביר שיהיו בעלי סטטוס גבוה יותר שיקבלו הצעה לשדרוג.

אחזור ואדגיש, אין למה לרדוף אחרי סטטוס אם לא טסים “מספיק”, זה גם לא ישנה לך כל כך (בעיני).
מצד שני, צבירת נקודות ושימוש בהם אפשרית גם בסטטוס הבסיס בכל מועדון.

בהזדמנות זו אפנה לפוסט נוסף של ליאור, על חברת תעופה קטנה ולא כל כך מוכרת שהמועדון שלה מאפשר גם לנוסעים מהארץ להגיע בעלות נמוכה יחסית לסטטוס גבוה ב Star Alliance.

סיון שאלה באיזה ברית/מועדון כדאי לנוסע מזדמן לבחור?
אז כמובן שזה מאוד תלוי בסגנון הטיסה של אותו נוסע. ובכל זאת, אנסה לענות תשובה כללית.
כפי שציינתי קודם, שווה לנוסע מזדמן להחזיק חבר מועדון בכל אחת מהבריתות.
בבחירת מועדון יש לקחת בחשבון מספר גורמים:
תפוגת נקודות – שתהיה תקופה כמה שיותר ארוכה או לחילופין, שפעילות קטנה בחשבון תוכל להביא לשמירה על הנקודות לאורך יותר זמן.
צבירת נקודות – מועדון שיאפשר כמה שיותר צבירה גם על טיסה במחלקות כרטוס נמוכות

שאלות נוספות שכדאי לקחת בחשבון: כמה אטרקטיביות טבלאות המימוש שמציע המועדון, או, במילים אחרות, כמה שוות הנקודות שלו? האם המועדון גובה היטל-דלק עבור כרטיסי בונוס המונפקים דרכו? האם ניתן לצבור נקודות למועדון באמצעות כרטיסי אשראי בישראל? האם המועדון מציע מבצעים תקופתיים? האם ניתן לרכוש נקודות במועדון במקרה הצורך?

בהתבסס על השאלות האלה ובהתאם לפוסט הזה ועוד שיחה עם ליאור הנה ההמלצות שלי לכל ברית.

Star
חברת תעופה United מועדון Mileage Plus
תפוגת נקודות אחרי 18 חודשים של חוסר פעילות בחשבון (ניתן לצבור נקודות גם בקניה ישירה ובפורטל קניות – https://shopping.mileageplus.com/)
צבירת נקודות – המועדון מבוסס הוצאה כספית ולא מרחק, אך עם זאת המועדון נדיב יחסית גם בצבירה במחלקות כרטוס נמוכות וגם בטיסה עם חברות אחרות בברית. כאמור סטאר היא הברית הגדולה ביותר ולכן מבחר החברות איתן ניתן לטוס גבוה.

אפשרות נוספת לברית היא מועדון Miles & Bonus של חברת איג׳יאן איירליינס, בהתאם לכתוב בפוסט הזה במידה וזה מצליח להיות רלוונטי כדי להגיע לסטטוס גבוה.

להרשמה למועדון של United

OneWorld
זוהי הברית איתה טסנו את הטיסה המרכזית שלנו.
מתוך הנחה שאני לא במרוץ אחרי סטטוס מאוד גבוהה ההחלטה הייתה לקרדט את הנקודות בטיסה למועדון של בריטיש איירוויז שנקרא Executive club וזה בעיקר בגלל שהמימוש של הנקודות של בריטיש הוא לרוב שימושי מאוד כאשר יש מרחק טיסה לא גדול לעבור והמחיר של הכרטיסים גבוה. כי בריטיש מתמחרת כרטיסי בונוס לפי מרחק טיסה. נוח לסגור איתו פינות, בעיקר בטיולים בהם מתכננים כמה טיסות פנים שהן לאו דווקא הלוך חזור כמו למשל טיול בכמה מדינות בארה”ב או במזרח אסיה כמו בטיול האחרון שלי.
הנקודות פגות אחרי 36 חודשים של חוסר פעילות בחשבון.
באופן אישי, אני מקווה עד מאי 2018 להצליח להגיע לסטטוס בינוני (סילבר) בהשקעה של פחות מ2500$. לא יודעת אם זה נשמע הרבה או קצת. אבל זה יהיה מנסיון אישי.

להרשמה

SkyTeam
גם כאן שתי אפשרויות.
Flying blue של אייר פראנס ו KLM יש פוסט מפורט של ליאור על הנושא
הסטטוס הראשון שלי: גולד של FlyingBlue

להרשמה

או המועדון של Delta שנקרא SkyMiles.
הנקודות לא פגות תוקף לעולם, צבירת הנקודות גם כאן מבוססת הוצאה, והצבירה טובה יותר מאשר אצל חברות אחרות בברית.

להרשמה

ליהי שאלה על עלות הרשמה, שיוך מיילים מטיסות קודמות טרם הצטרפות למועדון
לרוב הגדול של המועדונים ההרשמה היא בחינם (באמת, אפשר לספור על יד אחת את החברות בהן ההרשמה למועדון היא בתשלום). טריק לרישום חינם באל על פירסמתי בתוך הפוסט.

בנוגע לשיוך נקודות מטיסות קודמות – כל חברת תעופה מאפשרת לעשות את זה בטופס מקוון באתר, אך הזמן לאחור שהן מוכנות “לספוג” משתנה מחברה לחברה וגם לרוב ניתן לצבור נקודות רטרואקטיבית רק מטיסות של אותה החברה ולא מחברות אחרות בברית.
ניתן לקרוא גם על זה בהרחבה כאן

8 thoughts on “על מועדוני תעופה – שמישהו יעשה קצת סדר בעולם הזה”

  1. הי נטע,

    אני קורא קבוע של הבלוג של ליאור ונהניתי מאוד לקרוא את גם הבלוג שלך על הטיול שעשיתם.
    רציתי לשאול האם היה לך סטטוס כלשהו באחד ממועדוני התעופה (או שאת רק מכוונת כרגע לאחד כזה של בריטיש) והאם יצא לך להשתמש במיילים או נקודות בנסיעתך האחרונה למזרח אסיה.

    תודה

    1. היי ערן, תודה רבה! ממש שמחה לשמוע 🙂
      לא היה לי סטטוס כלל לפני הטיול. עכשיו יש לי מספיק כדי לקבל סטטוס ברונז של בריטיש, אבל חסרים לי שני קטעי טיסה איתם או עם איבריה.
      אני מתכננת עוד כמה טיסות השנה כדי שעד מאי אצליח להגיע לסילבר.
      בנוסף, עדיין לא יצא לי להשתמש במיילים או נקודות, ברגע שזה יתחיל לקרות אני אעדכן.

  2. לא הבנתי, איזה כרטיס הכי כדאי לצבור בו נקודות

    1. היי עופר,
      אני לא בטוחה שהבנתי את השאלה.
      ההמלצה שלי היא לצבור נקודות באופן כללי, לא משנה עם מי אתה טס (כל עוד זו לא חברת לואו קוסט).
      אין בפוסט המלצה על חברת תעופה ספציפית או כרטיס ספציפי.
      האם כשאתה כותב כרטיס הכוונה היא לכרטיס אשראי?

  3. הי, אם אני טס בחברת איגאן וחברת קטאר במסלול בין תל באביב-קטמנדו, אני יכול לצבור את המיילים בשני החברות או עלי לבחור אחת מהן בצ’ק אין?

    1. היי מתן,
      איג’יאן היא חברה בברית סטאר, קטאר חברה בברית וואן וורלד. על פניו נראה שאי אפשר לצבור את המיילים משתי החברות לאותו חשבון.
      שתי המלצות:
      1. האתר הזה עוזר להחליט לאן כדאי לצבור כל טיסה https://www.wheretocredit.com/
      2. אם יש לך כבר חשבון בחברות אחרות השייכות לאותן בריתות, כנראה ששווה לצבור את המיילים לאחד החשבונות הקיימים כדי להגדיל את יתרת המיילים ולא לפזר אותה בין עוד חברות

      1. אני חבר בשני מועודנים של טורקיש (סטאר) ובריטיש (וואן ווורלד). אז אני אצטרך להחליט למי אני רוצה לצבור פשוט?

        1. אם אני מבינה נכון תוכל לקרדט את הטיסה של איג’יאן למועדון של טורקיש ואת הטיסה של קטאר למועדון של בריטיש

Comments are closed.